Lue viimeisimmät uutiset

DialoQ Desktop mahdollistaa tietokoneen puheohjauksen

Code-Q Oy on tänään julkistanut DialoQ Desktop -sovelluksen, joka on markkinoiden ensimmäinen suomenkielisellä puheohjauksella toimiva tietokoneen hiiren ja näppäimistön täydellisesti puheella korvaava sovellus.

DialoQ Desktop on suunniteltu erityisesti henkilöille, joilla on fyysisiä rajoitteita hallita tietokoneen näppäimistöä ja hiirtä. Sovellus mahdollistaa puhekomennoilla ohjattavan hiiren käytön, hiiren eri näppäintoiminnot, oikopolut Windowsin ja eri sovellusten käyttöön sekä tekstin syötön joko ääniohjattavan näppäimistön tai erillisen sanelupalvelun kautta.

DialoQ Desktopin puheohjaus mahdollistaa tietokoneen käytön etäältä laitteeseen koskematta. Lisäksi sovelluksen voi asettaa äänikomennolla nukkumaan ja herättää jatkuvaan kuuntelutilaan. Tietokoneen käyttökomennot tunnistetaan paikallisella puhujasta riippumattomalla puheentunnistimella, eli käyttäjän ei tarvitse erikseen opettaa ohjelmalle omaa ääntään.

DialoQ Desktop -sovellus tukee Windows 7, Windows 8 ja 8.1 sekä Windows 10 -käyttöjärjestelmiä ja se pohjautuu Code-Q Oy:n Q-Framework puheentunnistusalustaan.

”Julkistimme helmikuussa DialoQ-matkapuhelinavustajan ja siitä saamiemme positiivisten käyttäjäpalautteiden ja toiveiden innoittamana päätimme tehdä myös tietokoneen käyttöä helpottavan apuvälineohjelmiston. Desktop-ohjelmiston avulla puhekomennoilla voi ohjata esimerkiksi selainta, eri viestintäohjelmia tai vaikka lukea sähköistä kirjaa”, kertoo Code-Q Oy:n toimitusjohtaja Tapio Koivuniemi.

DialoQ Desktop ja muut Code-Q Oy:n apuvälineohjelmistot ovat esitteillä 5. – 7.11.2015 Apuväline 2015 -messuilla Tampereella DialoQ-tuotteiden jälleenmyyjän Kajo Apuvälineet Oy:n osastolla.

Code-Q Oy on vuonna 2013 perustettu suomalainen yritys, joka suunnittelee ja valmistaa puheentunnistukseen liittyvää teknologiaa, apuvälineohjelmistoja sekä tarjoaa ohjelmistoasiantuntijapalveluja. Code-Q:n perustajat ovat kaikki työskennelleet pitkään puheentunnistuksen ja matkapuhelinohjelmistojen parissa.

Lehdistötiedote ja tulostuskelpoiset kuvat sähköisessä muodossa osoitteesta: www.code-q.fi

Lisätietoja:

Tapio Koivuniemi, toimitusjohtaja Code-Q Oy